Stress voorkomen is niet altijd mogelijk. Vrijwel iedereen staat bloot aan een zekere mate van stress in het dagelijkse leven. Het halen van een deadline op je werk, spanningen in relaties of vriendschappen, alles draaiende houden in gezin en huishouden. Daarnaast hebben veel mensen, vooral vrouwen, moeite om hun grenzen aan te geven. En als ze dat al doen dan speelt het schuldgevoel weer op.

Stress voorkomen

Stress voorkomen door inzicht in triggers

Stress voorkomen heeft niet alleen te maken met aanpassingen in je dagelijkse routine maar ook in hoe je er mentaal in staat. Door inzicht te krijgen in wat bij jou stress veroorzaakt kun je hier beter mee omgaan. Je weet wat stress bij jou triggert en dus wat je valkuilen zijn. Bovendien kun je hier dan heel gericht aan werken. Dit inzicht krijg je meestal niet zomaar. Professionele hulp kan je hierbij helpen. Een coach of therapeut geeft je naast dit inzicht ook de handvatten om hier mee om te gaan. Met ontspanningsoefeningen kun je ook thuis aan de slag met wat je tijdens de therapie hebt geleerd.

Energie

Zorg na stress voor voldoende ontspanning

Stress is niet erg en je kunt ook niet alle stress voorkoken. Wel is het belangrijk dat je niet te lang in dat stress gevoel blijft hangen. Ontspanning is daarbij belangrijk. Je lichaam kan zich dan weer ontspannen en je geest wordt ook weer leeg. Bovendien wordt je potje energie weer aangevuld waardoor je er weer tegenaan kunt. Wat werkt is voor iedereen anders. Voor de een is een dagje sauna de ultieme ontspanning terwijl een ander liever een avondje met vriendinnen gaat dansen. Of je nu thuis blijft met een boek of juist mensen om je heen zoekt, wat voor jou werkt is goed. Als het voor jou maar ontspannend is en jij er energie van krijgt.